 |
 |
|
 |
 |
Jouko Piho 24.2.2020 Beit Skandinavian edustalla lähdössä Suomeen.
Israel-raportti 88 25.2.2020 Yhteenveto ja kotiinpaluu
Lähes kolmen kuukauden Israel-matkani on ohi ja saavuin tänään aamulla klo 5:50 Helsinki-Vantaan lentoasemalle Finnairin turvallisessa kyydissä.
Täytyy sanoa, että tämänkertainenkin matkani oli jälleen erittäin antoisa ja onnistunut, kuten edellisetkin Israel-matkani. Olen saanut myös hyvää palautetta raporteistani,
mistä olen iloinen. Tällä kertaa oli uutta se, että majapaikkani vaihtui välillä. Olin ensin kahdeksan viikkoa Kesareassa (suuret kiitokset Marjaanalle ja Elille), sitten
kolme viikkoa Jerusalemissa (lämmin kiitos Kaarinalle ja Shlomolle) ja lopuksi yhden viikon Haifassa Beit Skandinaviassa (monet kiitokset Agnarille ja Maritille, norjalaiselle isäntä- ja emäntäpariskunnalle). Olin ensimmäistä kertaa Israelissa talvella. Usein ulkona oli varsin lämmintä paitsi silloin kun satoi kovasti, mutta sisällä oli melko viileähköä, joten vaatetta piti olla hyvin päällä
ja jaloissa tohvelit ja villasukat. Luulin, että tämä neljäs Israel-kirjani on viimeinen, mutta Israelissa ollessani minulle selvisi, että vielä on niin paljon kerrottavaa
tästä ihmeellisestä maasta, että minun täytyy tulla tänne uudestaan tekemään viideskin kirjani Israelista, varsinkin kun Beit Skandinaviassa ollessani minulle tarjottiin Jerusalemista hyvin edullinen ja mielenkiintoinen
majapaikka. Tämä on siis tällä kertaa viimeinen raporttini Israelista. Käyn nyt koostamaan yhdessä taittajan ja kansisuunnittelijan kanssa aineistoa kirjaksi, joka painetaan
kevään aikana Virossa. Jos olet kiinnostunut ostamaan kirjan, ilmoita asiasta minulle. Hinta tulee olemaan 15 euroa postikuluineen. Kuvassa Jouko Piho 24.2.2020 Beit Skandinavian edustalla
lähdössä Suomeen.
Ebenezer-koti Haifassa, ainoa messiaanisten uskovien vanhainkoti Israelissa.
Israel-raportti 87 24.2.2020 Ebenezer-koti Beit Eliyahu –seurakunnan viereisellä tontilla Haifassa on v. 1976 rakennettu kristillinen vanhainkoti Ebenezer, jota israelilainen yhdistys ylläpitää ja jonka
toimintaa erityisesti norjalaiset ja suomalaiset (esim. lähetysyhdistys Kylväjä) ovat tukeneet. Vierailin Ebenezerissä Patmos-ryhmän mukana v. 1981, mutta nyt en mennyt sisään,
vaan tyydyin ottamaan valokuvia ulkopuolelta. Pastori Harcourt Samuel vihki Ebenezer-kodin 24.2.1976 eli päivälleen 44 vuotta sitten. Hän valitsi kodille raamatunpaikan 1. Sam. 7:12,
joka lukee talon edustalla olevassa kyltissä ja joka kuuluu näin: “Tämän jälkeen Samuel otti kiven ja asetti sen Mispan ja Senin välille. Hän antoi kivelle nimen Eben-Eser, Avunkivi, sanoen: ’Tähän asti
Herra on auttanut meitä.’” Alussa Ebenezerin asukkaat olivat pääasiassa Itä-Euroopasta tulleita ja holokaustista selvinneitä Jeesukseen uskovia juutalaisvanhuksia,
mutta asukkaiden joukossa on aina ollut myös joitakin arabikristittyjä ja muita ei-juutalaisia ikäihmisiä. Tällä hetkellä kodissa asuu 29 eri taustoista tulevaa vanhusta, jotka puhuvat hepreaa, arabiaa, englantia, saksaa,
romaniaa, venäjää, hollantia, serbiaa, suomea ym. kieliä. Kodinomaisen elämisen ja virkistystoiminnan lisäksi asukkaille järjestetään hartauksia, rukouksia,
Raamatun tutkistelua ja muuta heidän kristillistä uskoaan tukevaa toimintaa. Usko Jeesukseen yhdistää ja ylittää kansallisuus- ja kielirajat. Monet vapaaehtoiset eri puolilta maailmaa ovat tukemassa toimintaa. Vuonna 2016 tuli kuluneeksi 40 vuotta Ebenezerin työn aloittamisesta, minkä kunniaksi julkaistiin englanniksi juhlakirja, joka ilmestyi suomeksi v. 2017 nimellä ”Muistakaa hänen ihmetyötään
- Ebenezer-koti – ensimmäiset 40 vuotta”. Ebenezer-kodin nettisivut: https://www.ebenezer.co.il/.
Kuvassa Ebenezer-koti Haifassa, ainoa messiaanisten uskovien vanhainkoti Israelissa.
Rakennus, jossa Beit Eliyahun messiaaninen seurakunta kokoontuu.
Israel-raportti
86 23.2.2020 Beit Eliyahun messiaaninen seurakunta Kävin eilen Haifassa Beit Eliyahu (Elian talo) -nimisen messiaanisen seurakunnan kokouksessa saksalaisen siirtokunnan kaupunginosassa osoitteessa Me’ir Rutberg St 43. Seurakunnan
nettisivuilla ( https://www.beiteliyahu.org/?lang=en ) on seuraava julistus: ”Me olemme messiaanisia uskovia, mikä tarkoittaa sitä, että
me uskomme, että Israelin luvattu Messias on tullut. Hänen nimensä on Yeshua (Jeesus)! Me tarvitsemme häntä, koska hän on ainoa toivomme, jotta me voisimme elää sillä tavalla kuin maailmankaikkeuden Luoja on tarkoittanut.”
Seurakunta järjestää nykyään kaksi kokousta sapattina, klo 10 ja klo 12. Olin mukana jälkimmäisessä. Väkeä oli noin 60 ihmistä. Kokouskielenä on heprea, mutta molemmissa tilaisuuksissa on kuulokkeiden kautta käännös englanniksi tai venäjäksi. Alussa oli ylistyslauluja hepreaksi,
mitä johti kuuden hengen laulu- ja soittoryhmä. Sen jälkeen seurakunnan pastori Shmuel Aweida puhui Jumalan uskollisuudesta esimerkkinä myös meille, että me olisimme uskollisia
Jumalalle ja toinen toisillemme. Aweida syntyi kristittyyn arabiperheeseen Haifassa ja kasvoi nuoruudessaan Beit Eliyahun seurakunnassa, jonka holokaustista selvinneet juutalaiset olivat perustaneet
samoihin aikoihin kuin Israelin valtio syntyi. Aweida sanoo seurakunnan nettisivulla, että ”me uskomme Tanachiin eli Vanhaan testamenttiin ja Uuteen testamenttiin, jonka Tanach lupaa tulevan”.
Sitten Aweida pohtii seurakunnan nimeä ja toteaa, että tietysti Raamatun mukaan Jerusalemin asema on ainutlaatuinen (rakastamatta kuitenkaan ilmeisistä syistä Beitaria eli Jerusalemin jalkapallojoukkuetta),
mutta Haifan asukkaana häntä koskettaa syvästi se, mitä täällä olevalla Karmel-vuorella tapahtui profeetta Elian kautta. Kun Aweida keskustelee juutalaisten kanssa,
monet luulevat Aweidan olevan juutalainen, joka on pettänyt kansansa uskomalla Jeesukseen. Kun sitten Aweida sanoo olevansa arabi, he ovat hämmästyneitä kohdatessaan juutalaisia rakastavan arabin ja haluavatkin kuulla lisää.
Aweida onkin erikoinen tapaus, koska hän on Israelissa ainoa arabi, joka johtaa pääosin juutalaisista koostuvaa seurakuntaa. Näin hän toteuttaa Uuden testamentin opetusta, että Kristuksessa
ei ole juutalaista eikä kreikkalaista (eikä arabia), vaan kaikki ovat yhtä Jeesuksessa. Kuvassa rakennus, jossa Beit Eliyahun messiaaninen seurakunta kokoontuu.
Jouko Piho Elian patsaan edustalla Elian luostarissa Karmel-vuorella.
Jisreelin tasanko Elian luostarilta nähtynä.
Israel-raportti
85 22.2.2020 Elian luostari Kävin
eilen tutustumassa Elian karmeliittaluostariin, joka sijaitsee 27 km Haifasta lähellä Karmel-vuorella olevaa druusikylä Dalijat al-Karmelia, jonne otin bussin 58 Haifan Keskusrautatiesemalta. Olen nimittäin nyt Haifassa. Tulin tänne Jerusalemista tiistaina 18.2.2020 ja tarkoitukseni on olla viikon ajan majoitettuna Beit Skandinavia –nimisessä kristillisessä vierastalossa, josta en nyt kerro enempää,
koska tein paikasta raportin syksyllä 2015 ensimmäiseen Israel-kirjaani Ihmeellinen Israel. Opaskirjan mukaan minun olisi pitänyt ottaa Dalijatissa taksi mennäkseni Elian luostariin,
mutta kun jäin pois bussista, missään ei näkynyt takseja. Menin kysymään asiasta läheiseen kauppaan, jossa mies sanoi, että Dalijatissa ei ole yhtään
taksia. No, saatuani kuulla, että luostariin on neljän kilometrin matka, päätin lähteä sinne kävellen. Hetken käveltyäni minua vastaan tuli juutalainen mies.
Kerrottuani ongelmani hänelle mies alkoi heti toimia ja pysäytti paikalle tullee saksalaisryhmää kuljettaneen turistibussin ja pyysi, että he ottaisivat minut kyytiin. Niin pääsin bussilla nopeasti perille. Mies taisi olla
enkeli. Elian luostari on rakennettu paikalle, jossa uskotaan käydyn hengellinen taistelu profeetta Elian ja Baalin ja Astarten 850 profeetan välillä, mistä 1. Kun. 18. luku kertoo.
Kamppailu päättyi Elian voittoon, kun vain hänen Jumalansa vastasi taivaasta tulella, kun taas Baalin profeettojen rukousten jälkeen ei tapahtunut mitään. Tästä tulee paikan arabiankielinen nimi Muhraka, joka tarkoittaa
polttopaikkaa. Vuonna 1883 rakennettu Elian luostari on pieni ja vaatimaton kappeli. Ylhäältä 497 m:n korkuiselta kukkulalta on komeat näkymät alas Jisreelin tasangolle, jossa
tullaan aikanaan käymään lopunajan Harmageddonin taistelu Kristuksen ja Antikristuksen joukkojen välillä. Pihalla on valkoinen Elian kivipatsas kuvaamassa yhteenoton jälkeistä
tilannetta, kun Elia surmaa Jumalan käskystä kaikki Baalin profeetat. En voinut tulla takaisin päin saksalaisryhmän bussin mukana, koska he jäivät sinne syömään.
Niinpä lähdin kävelemään kohti Dalijatia. Hetken tallusteltuani näin tien viereen pysäköidyn auton, jossa oli kaksi nuorta miestä ja kysyin kuskilta, josko
saisin kyydin Dalijatiin. Se sopi heille hyvin ja erittäin ystävällinen ja puhelias kuski kyseli minulta kaikenlaista. Sanoinkin hänelle lopussa: ”You must be an angel of God (Sinä olet varmaankin Jumalan enkeli).”
Dalijatissa kävi niin, että aikataulun mukainen bussi ei koskaan tullutkaan, mutta pääsin 40 minuuttia myöhemmin tulleella toisella bussilla 37 A lopulta Haifaan. Käytin luppoajan
siihen, että keräsin pysäkin ympärillä olevia roskia roskakoriin. Jotta olihan taas seikkailuja, mutta niitä näyttää minulle tulevan joka reissulla.
Kuvassa ylhäällä Jouko Piho Elian patsaan edustalla Elian luostarissa Karmel-vuorella..
Kuvassa alhaalla Jisreelin tasanko Elian luostarilta
nähtynä.
Negevin Palmah-prikaatin muistomerkki.
Israel-raportti 84 21.2.2020 Negevin Palmah-prikaatin muistomerkki
Kävimme seuraavaksi katsomassa Negevin Palmah-prikaatin muistomerkkiä, joka on kolme km Beerseban keskustasta koilliseen. Kukkulalla sijaitseva muistomerkki kunnioittaa niitä 324 israelilaissotilasta, jotka kaatuivat vuoden 1948 Itsenäisyyssodan aikana Negevissä. Heidän nimensä on kirjoitettu betoniseiniin. Muistomerkissä on myös lainaus Raamatusta (2. Kun. 2:12), kun Elisa huudahti profeetta Elian taivaaseen nousemisen yhteydessä tuliset hevoset ja vaunut nähtyään näin: ”Isäni, isäni! Israelin
sotavaunut ja ratsumiehet!" Dani Karavanin modernin taiteen mukainen luomus valmistui v. 1968. Muistomerkkiä hallitsee iso reikiä täynnä oleva torni, joka muistuttaa pienten autiomaassa
olevien siirtokuntien vesitorneista, joita vihollinen tulitti. Kaiken kaikkiaan muistomerkissä on 18 erillistä betoniosaa, jotka symboloivat Itsenäisyyssodan eri puolia. Kukkulalta avautuvat
laajat näkymät Beerseban kaupunkiin sekä Hebronin ja Negevin vuorille. Kuvassa Negevin Palmah-prikaatin muistomerkki Beersebassa.
Anzac-museo Beersebassa.
Israel-raportti 83 20.2.2020 Anzac-museo Olavi Syväntö ehdotti minulle käyntiä Anzac Soldiers’ Memorial Center (Anzac-sotilaiden muistokeskus) –museossa, mistä en ollut ennen kuullutkaan.
Menimme katsomaan museota, joka avattiin 31.10.2017, jolloin oli kulunut 100 vuotta siitä, kun brittien joukoissa saksalaisia ja turkkilaisia vastaan taistelleet Australian ja Uuden-Seelannin sotilaat valloittivat
Beerseban, jonka nykyinen pormestari Rubik Danilovich teki aloitteen museon rakentamisesta. Israelin ja Australian pääministerit sekä Uuden-Seelannin kenraalikuvernööri olivat mukana juhlallisissa avajaisissa. Hyökkäys tapahtui ratsuväkijoukoin, jonka muistoksi museon edustalla on taistelussa käytetyn kookkaan ja kestävän waler-hevosen patsas. Beerseban valloitus
oli käännekohta Israelin maan vapauttamisessa yli 400 vuotta kestäneestä turkkilaisvallasta. Pienehkössä museossa on jonkin verran esineistöä, mutta paljon valokuvia
ja seitsemällä screenillä koko ajan pyöriviä valaisevia videofilmejä Beerseban taistelusta, mutta myös muista Ensimmäisen maailmansodan tapahtumista Lähi-idässä. Englantia puhunut opas selitti sen lisäksi
perusteellisesti videoiden näkymiä. Lähellä museota on myös Ensimmäisessä maailmansodassa kaatuneiden taistelijoiden hautausmaa. Kuvassa Anzac-museo.
Olavi Syväntö Beerseban Raamattutalon edustalla.
Israel-raportti
82 19.2.2020 Olavi Syväntö Aabrahamin kaivon jälkeen menimme Beerseban Raamattutaloon (Rambam 39), jossa Olavi Syväntö työskenteli 38 vuotta Christian and Missionary Alliance -järjestön palkallisena työntekijänä. Työtä jatketaan edelleen vapaaehtoisvoimin. Nytkin paikalla oli saksalainen Rudi, joka on ollut Raamattutalossa avustajana jo viisi vuotta. Raamattutalossa
ei myydä raamattuja, vaan niitä lahjoitetaan halukkaille. Raamattuja löytyy yli 30 kielellä. Paikassa tarjotaan myös kahvia halukkaille ja WiFikin löytyy. Lisäksi
viereisessä tilassa on isohko huone, jossa ryhmät voivat kokoontua ja pitää tilaisuuksia. Kun Olavin isä Kaarlo Syväntö kuoli v. 1998, raamattutyön organisointi
jäi Olaville ja hän jäi pois Beerseban Raamattutalon työstä. Vielä nytkin, vaikka Olavi on jo 84-vuotias eläkeläinen, hän jatkaa edelleen isänsä
uraaurtavaa työtä eli tilaa erikielisiä raamattuja ja painattaa niitä. Tiberiaassa asuva Kalervo-veli hoitaa postitukset, mutta myös Beersebassa on raamattuvarasto Nachalat Yeshua (Jeesuksen perintö) -nimisen messiaanisen
seurakunnan tiloissa, joissa Christian and Missionary Alliance aloitti v. 1911 lähetystyön Beersebassa asuneiden arabien keskuudessa. Olavi Syväntö käy silloin tällöin
Suomessa. Kokouksia hän ei jaksa enää pitää. Ainoa poikkeus on jokasyksyiset Lempäälän helluntaiseurakunnan Israel-juhlat, joissa Olavi puhuu, jos hän on Suomessa, koska Lempäälän helluntaiseurakunta
on tukenut Syväntöjen raamattutyötä Israelissa jo 60 vuoden ajan. Olavi Syväntö on kokenut Israelissa myös uskonnollista kiihkoilua, kun Raamattutalon ikkunat on rikottu
neljä kertaa ja kerran talo on poltettu. Tuhopolttoa yritettiin toisenkin kerran, mutta silloin palokunta ehti ajoissa paikalle. Kun eräs juutalainen Saksassa kristalliyön kauhut nähnyt
vanha juutalainen mies näki rikkoontuneet ikkunat, hän sanoi Olaville: ”En koskaan ajatellut, että me juutalaiset tekisimme kristityille samaa kuin mitä meille tehtiin.” Ja hän pyysi anteeksi. Olavi Syväntö uskoo tulevaan Hengen herätykseen sekä Suomessa että Israelissa. Hän pitää tärkeänä, että juutalaisille voidaan osoittaa, miten heidän Raamattunsa on täynnä
messiaan tuloon liittyviä ennustuksia, jotka ovat jo toteutuneet Jeesuksessa. Kuvassa Olavi Syväntö Beerseban Raamattutalon edessä.
Jouko Piho Aabrahamin kaivolla Beersebassa.
Israel-raportti 81 18.2.2020 Aabrahamin kaivo
Aloitin Beerseban nähtävyyksiin tutustumisen yhdessä Olavi Syvännön kanssa sen ykköskohteesta eli lähellä vanhaakaupunkia sijaitsevasta Aabrahamin
kaivosta. Tosin emme nähneet uudessa v. 2013 avatussa teltan muotoon rakennetussa Vierailijoiden keskuksessa pääsymaksuun sisältyvää audiovisuaalista esitystä patriarkka
Aabrahamin elämästä teknisten ongelmien takia, mikä ei minua kuitenkaan harmittanut, koska pääaasiani oli nähdä tämä kuulu kaivo ja ottaa siitä valokuvia. Aabrahamin kaivon museossa käy vuosittain 25 000 vierailijaa. He ovat israelilaisia, kansainvälisiä turisteja, Beerseban koululaisia ja lähiseudun beduiineja. Kiinnostus
on taattua jatkossakin, koska kantaisä Aabraham on tärkeä hahmo kolmelle monoteistiselle uskonnolle eli juutalaisuudelle, kristinuskolle ja islamille. Aabrahamin kaivon johtaja Einat Sasson Heredia sanookin, että Aabraham symboloi uskoa,
uhria, rauhaa, rohkeutta ja vieraanvaraisuutta. Teologi ja maantieteilijä Edward Robinson löysi kaivon v. 1838. Vuonna 1897 paikallinen sheikki rakennutti kaivon yläpuolella olevan rakenteen.
Kyseinen 3,75 metriä leveä ja 13 metriä syvä kaivo ei ehkä ole alkuperäinen Aabrahamin kaivo, mutta vanha kuitenkin, joka muistuttaa Aabrahamin ja kuningas Abimelekin sopimuksesta,
kun Aabraham maksoi Abimelekille seitsemän lammasta ja sai siten omistusoikeuden kaivoon. Tästä tapahtumasta tuleekin Beerseban (seitsemän kaivo) nimi, koska beer on kaivo ja sheva
on seitsemän. Koska sana sheva tarkoittaa myös valaa, Beerseba voi merkitä myös valakaivoa. Tähän liittyen Egyptin presidentti Anwar Sadat halusi yhdessä Israelin
pääministerin Menachem Beginin kanssa Beersebassa vieraillessaan käydä myös Aabrahamin kaivolla, jossa Aabraham ja Abimelek olivat tehneet rauhansopimuksen tuhansia vuosia aikaisemmin. Lähellä kaivoa on tamariskipuu muistuttamassa siitä tamariskipuusta, jonka Aabraham istutti. Tamariskipuu on myös kuvattuna Beerseban kaupunginvaakunassa. Kuvassa Jouko
Piho Aabrahamin kaivolla Beersebassa.
Näkymä Beersebasta.
Israel-raportti 80 17.2.2020 Beerseba Olin tänään retkellä Beersebassa, joka on etelässä olevan Negevin autiomaan suurin kaupunki, jonka takia sitä kutsutaankin usein "Negevin pääkaupungiksi". Asukkaita kaupungissa oli vuoden 2018 lopussa 209 002. Kaupungin metropolialueella on noin 750 000 asukasta asukasta. Beerseba on Israelin kuudenneksi suurin kaupunki, mutta esikaupunkeineen Israelin neljänneksi suurin
kaupunki Tel Avivin, Haifan ja Jerusalemin jälkeen. Noin 10 % asukkaista on arabeja. Beerseban 1900-luvun alussa rakennettu turkkilaistyylinen vanhakaupunki on suhteellisen nuori ja kaupunki on
kasvanut Israelin itsenäistymisen jälkeen voimakkaasti. Beersebassa on asuttu ja harjoitettu maanviljelystä jo tuhansia vuosia sitten, mistä alueelta löytyneet useat luonnonkaivot ovat merkkinä. Kaupunki onkin saanut nimensä
juuri kaivoista. Beerseba on nimittäin suomeksi ”Seitsemän kaivoa”. Beerseba mainitaan myös Raamatussa, jossa kerrotaan Aabrahamin löytäneen alueelta vettä
karjalleen. Tällöin kuningas Abimelek ja Aabraham solmivat liiton Beersebassa, joka viittaa joko seitsemän lampaan kaivoon tai valakaivoon. Raamatussa on myös sanonta ”Danista
Beersebaan”, mikä viittaa asutun Israelin pohjois- ja etelärajoihin. Historian aikana Beersebassa on ollut useita vallanpitäjiä varhaisten kanaanilaisten ja sittemmin maan
valloittaneiden israelilaisten lisäksi, kuten nabatealaisia, arabeja, roomalaisia, bysanttilaisia, mamelukkeja ja turkkilaisia. Turkkilaisten v. 1514 alkanut valtakausi oli lähinnä muodollinen ja Negevin alueen todellisia hallitsijoita ovat
eri beduiiniheimot. Turkkilaiset alkoivat kuitenkin kehittää ja rakentaa Beersebaa 1900-luvun alkupuolella etuvartioksi kapinoivia beduiineja vastaan. Israelin itsenäistymisen jälkeen Beersebaan siirtyi siirtolaisia muualta Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta, mutta sittemmin paljon myös Itä-Euroopasta ja Venäjältä. Uudet maahanmuuttajat asutettiin
niin sanottuun uuteen kaupunkiin, joka valmistui seuraavan vuosikymmenen aikana. Beersebassa on neljä teollisuusaluetta. Tärkein ala on kemianteollisuus. Kaupungissa jalostetaankin Kuolleenmeren
mineraaleja. Syyskuussa 2013 avattiin Gav-Yam Negevin huipputeknologian puisto, jossa toimii tällä hetkellä 40 yritystä, joissa työskentelee 1800 ammattilaista. Kaikkiaan Beersebaan
ja sen lähiöihin on sijoittunut 111 uutta kasvuyritystä. Gav-Yam -puisto perustettiin alun perin kybernetiikkapuistoksi. Beerseban tavoite onkin muodostua yhdeksi tietoturvan johtavaksi alueeksi maailmassa. Beersebassa on monipuolisesti myös muita teknologiayrityksiä, jotka ovat erikoistuneet ohjelmistoihin, lääketieteellisiin laitteisiin, digitaaliseen lääketieteeseen ja maanviljelysteknologiaan. Voidaankin sanoa, että Beerseba on kansallisesti merkittävä talouden, kulttuurin ja tieteen metropoli, jolle hallitus on antanut ja antaa merkittävää tukea. Kaupungin ylpeytenä on myös Israelin parhaisiin lukeutuva Ben Gurion –yliopisto, jossa on noin 20 000 opiskelijaa. Olavi Syväntö oli minua vastassa Beerseban
keskusbussiasemalla. Kerron Olavin merkittävästä raamattutyöstä sekä Beerseban nähtävyyksistä lähemmin seuraavissa raporteissani. Kaiken kaikkiaan Beerseba
vaikutti ihan mukavalta paikalta. Lämmintäkin oli, mikä on aina hauskaa. Olavi kertoikin, että Beersebassa on aurinkoista 360 päivää vuodessa eli vuoden aikana sadepäiviä on vain viisi. Kuvassa näkymä Beersebasta.
Natseja, jotka boikotoivat juutalaisia liikkeitä v. 1933 ja YK-järjestö, joka tekee tänään samaa.
Israel-raportti 79 16.2.2020 Musta lista Israel joutui jälleen YK:n kritiikin kohteeksi, kun UNHRC eli Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusneuvosto julkaisi 12.2.2020 mustan listan 112 nk. Länsirannalla toimivasta yrityksestä, joiden se katsoo
loukkaavan ihmisoikeuksia. Neljän viime vuoden aikana kerätyssä listassa on mukana pankkeja, rakennusyrityksiä, liikenneyhtiöitä, puhelinoperaattoreita ja ravintolaketjuja.
Listaa valmistelemassa oli monia ihmisoikeuksia rikkovia diktatuurivaltioita yhteistyössä BDS-boikottiliikkeen ja terroristijärjestö PFLP:n (Palestiinan vapautuksen kansanrintama) kanssa. Israelin mielestä musta lista on antisemitismiä. Yhdysvallat on samaa mieltä. Yhdysvallat jäikin kesäkuussa 2018 neuvoston toiminnasta pois, koska sen jatkuvat Israelia arvostelevat päätöslauselmat ovat selvä
todiste siitä, että ihmisoikeudet eivät motivoi neuvostoa vaan puolueelliset ennakkoasenteet. Israelin presidentti Rivlin kuvasi listaa häpeälliseksi ja muistoksi juutalaisten
pimeimmistä hetkistä sanoen olevansa ylpeä Länsirannalla toimivista yrityksistä, jotka panostavat Israelin yhteiskuntaan, talouteen ja rauhaan tuoden samalla työpaikkoja ja taloudellista hyvää kymmenille tuhansille palestiinalaisille.
Olen samaa mieltä. Juudean ja Samarian 800 000 siirtokuntalaisella on oikeus elää ja kukoistaa Israelin raamatullisen ja historiallisen sydänmaan alueilla. Joka siunaa Israelia, sitä Jumala siunaa, mutta joka kiroaa Israelia, sen Jumala kiroaa. Kuvassa natseja, jotka boikotoivat juutalaisia liikkeitä v. 1933 ja YK-järjestö,
joka tekee tänään samaa. Tässä musta lista. Olen täällä ollessani käyttänyt niistä numeroja 31 (Egged-bussit), 46 (Israelin Rautatiet) ja 70 (Pelephonen
sim-kortti), joten minäkin olen sitten mustalla listalla, koska neuvoston mukaan näiden firmojen palveluksia ei saisi käyttää. Mutta mehän käytämme! Anna sinäkin tukesi näille yrityksille!
1. Afikim Public Transportation Ltd., Israel 2. Airbnb Inc., Yhdysvallat 3. American Israeli Gas Corporation Ltd., Israel 4. Amir Marketing and Investments in Agriculture Ltd., Israel 5. Amos Hadar Properties
and Investments Ltd., Israel 6. Angel Bakeries, Israel 7. Archivists Ltd., Israel 8. Ariel
Properties Group, Israel 9. Ashtrom Industries Ltd., Israel 10. Ashtrom Properties Ltd., Israel 11.
Avgol Industries 1953 Ltd., Israel 12. Bank Hapoalim B.M., Israel 13. Bank Leumi Le-Israel B.M., Israel 14. Bank of Jerusalem Ltd., Israel 15. Beit Haarchiv Ltd., Israel 16. Bezeq, the Israel Telecommunication Corp Ltd., Israel 17. Booking.com B.V., Alankomaat 18. C Mer Industries Ltd., Israel 19. Café Café Israel Ltd., Israel 20. Caliber 3, Israel 21. Cellcom Israel Ltd., Israel 22. Cherriessa Ltd., Israel 23. Chish Nofei Israel Ltd., Israel 24. Citadis Israel Ltd., Israel 25. Comasco Ltd., Israel 26. Darban Investments Ltd., Israel 27. Delek Group Ltd., Israel 28. Delta Israel, Israel 29. Dor Alon Energy in Israel 1988 Ltd., Israel 30. Egis Rail, Ranska 31. Egged, Israel Transportation Cooperative Society Ltd., Israel 32. Energix Renewable Energies Ltd., Israel 33. EPR Systems
Ltd., Israel 34. Extal Ltd., Israel 35. Expedia Group Inc., Yhdysvallat 36. Field Produce
Ltd., Israel 37. Field Produce Marketing Ltd., Israel 38. First International Bank of Israel Ltd., Israel 39. Galshan Shvakim Ltd., Israel 40. General Mills Israel Ltd., Israel 41. Hadiklaim Israel Date Growers Cooperative Ltd., Israel 42. Hot Mobile Ltd., Israel 43. Hot Telecommunications Systems Ltd., Israel 44. Industrial Buildings
Corporation Ltd., Israel 45. Israel Discount Bank Ltd., Israel 46. Israel Railways Corporation Ltd., Israel 47. Italek Ltd., Israel 48. JC Bamford Excavators Ltd., Iso-Britannia 49. Jerusalem Economy Ltd., Israel 50. Kavim Public Transportation Ltd., Israel 51. Lipski Installation and Sanitation Ltd., Israel 52. Matrix IT Ltd., Israel 53. Mayer Davidov Garages Ltd., Israel 54. Mekorot Water Company Ltd., Israel 55. Mercantile Discount
Bank Ltd., Israel 56. Merkavim Transportation Technologies Ltd., Israel 57. Mizrahi Tefahot Bank Ltd., Israel 58. Modi’in Ezrachi Group Ltd., Israel 59. Mordechai Aviv Taasiot Beniyah 1973 Ltd., Israel 60. Motorola Solutions Israel
Ltd., Israel 61. Municipal Bank Ltd., Israel 62. Naaman Group Ltd., Israel 63. Nof Yam Security
Ltd., Israel 64. Ofertex Industries 1997 Ltd., Israel 65. Opodo Ltd., Iso-Britannia 66.
Bank Otsar Ha-Hayal Ltd., Israel 67. Partner Communications Company Ltd., Israel 68. Paz Oil Company Ltd., Israel 69. Pelegas Ltd., Israel 70. Pelephone Communications Ltd., Israel 71. Proffimat S.R. Ltd., Israel 72. Rami Levy Chain Stores Hashikma Marketing 2006 Ltd., Israel 73. Rami Levy Hashikma Marketing Communication Ltd., Israel 74.
Re/Max Israel, Israel 75. Shalgal Food Ltd., Israel 76. Shapir Engineering and Industry Ltd., Israel 77. Shufersal Ltd., Israel 78. Sonol Israel Ltd., Israel 79. Superbus Ltd., Israel 80.
Supergum Industries 1969 Ltd., Israel 81. Tahal Group International B.V., Alankomaat 82. TripAdvisor Inc., Yhdysvallat 83. Twitoplast Ltd., Israel 84. Unikowsky Maoz Ltd., Israel 85. YES, Israel 86.
Zakai Agricultural Know-how and inputs Ltd., Israel 87. ZF Development and Construction, Israel 88. ZMH Hammermand Ltd., Israel 89. Zorganika Ltd., Israel 90. Zriha Hlavin Industries Ltd., Israel 91. Alon Blue Square Israel Ltd., Israel 92. Alstom S.A., Ranska 93. Altice Europe N.V., Alankomaat 94. Amnon Mesilot Ltd., Israel 95. Ashtrom Group Ltd., Israel 96. Booking Holdings Inc., Yhdysvallat 97. Brand Industries Ltd., Israel 98. Delta Galil Industries Ltd., Israel 99. eDreams ODIGEO S.A., Luxemburg 100. Egis S.A., Ranska 101. Electra Ltd., Israel 102. Export Investment Company Ltd., Israel 103. General Mills Inc., Yhdysvallat 104. Hadar Group, Israel 105. Hamat Group Ltd., Israel 106. Indorama Ventures P.C.L., Thaimaa 107. Kardan N.V., Alankomaat 108. Mayer’s Cars and Trucks Co. Ltd., Israel 109. Motorola Solutions
Inc., Yhdysvallat 110. Natoon Group, Israel 111. Villar International Ltd., Israel 112.
Greenkote P.L.C., Iso-Britannia
Devorah ja Daniel Calic.
Israel-raportti
78 15.2.2020 Bless Israel Network Bless Israel Network (Siunaa Israelia verkosto) on järjestö, joka haluaa toimia siltana ja yhdyslinkkinä eri puolilla maailmaa olevien kristittyjen ja Israelissa asuvien juutalaisten uskovien välillä. Verkoston ensimmäinen ja tärkein hanke on Daniel ja Devorah Calicin juontama Revelation to the Nations (Ilmestys kansoille) –niminen tv-ohjelma internetissä. Useimmilla
eri maiden uskovilla on hyvin vähän yhteyttä Israelin messiaanisen seurakunnan kanssa. Samoin seurakunnilla ei ole juuri ollenkaan tietoa siitä, mitä uskovat tekevät Pyhässä maassa. Pienellä osalla Israelin messiaanisista seurakunnista on varoja lähettää pastoriaan ulkomaille vierailemaan eri maiden kristillisissä seurakunnissa sekä hengellisen että aineellisen tuen saamiseksi, mutta
suurimmalla osalla seurakunnista ei ole tällaista mahdollisuutta. Calicit haluavat antaa äänen ja foorumin juuri näille pienemmille ja köyhemmille seurakunnille, koska he ovat
huomanneet, että ne tekevät innokkaasti todella tarvittua humanitaarista avustustyötä. Tilanne on nimittäin se, että vaikka Israel on huipputeknologian maa heti USAn Piilaakson jälkeen, niin samanaikaisesti Israelissa on
paljon ja laajalti koko yhteiskunnassa apua tarvitsevia ihmisiä. Esimerkkinä voisi mainita lähes 200 000 vielä elossa olevaa holokaustista selviytyjää, joista monet ovat
heikossa kunnossa ja elävät yksin. Noin 50 000 heistä elää suoranaisessa köyhyydessä. Sen lisäksi monet Israeliin muuttavat juutalaiset kohtaavat täällä
monia sopeutumisongelmia työn ja asunnon löytymisen, terveydenhuollon ja lakiavun suhteen, jopa siinä määrin, että Israelin hallitus on kaikessa hiljaisuudessa tekemässä yhteistyötä messiaanisten seurakuntien
ja järjestöjen kanssa, koska hallitus ei selviä kaikesta yksin. Nettisivuston osoite: https://www.blessisraelnetwork.com/ Facebook-sivu: https://www.facebook.com/BlessIsraelNetwork?fref=ts Kuvassa Devorah ja Daniel Calic.
|
|
 |
|
|
|